Boczek wędzony

Peklowany na sucho i wędzony drewnem olchowym. Niby dlaczego boczek? Z mojego doświadczenia wynika, że to tłuszcz jest najlepszym nośnikiem smaku, pod względem struktury boczek nie ma sobie równych.

Przygotowałem sobie mieszankę przypraw:

  • sól 200 g
  • peklosól 100 g
  • pół łyżeczki ziaren gorczycy białej
  • pół łyżeczki ziaren kolendry
  • pół łyżeczki ziaren rozmarynu
  • 6 dużych liści laurowych
  • łyżeczkę ziaren ziela angielskiego
  • łyżeczkę ziaren naturalnego pieprzu czarnego
  • 3 ziarna jałowca

Przyprawy rozdrobniłem w moździerzu, wszystko wymieszałem w słoju i dokładnie zamknąłem. Im dłużej taka mieszanka będzie stać tym lepiej, minimum to kilka dni. Oczywiście ilości przypraw są kwestią indywidualną i każdy może według swoich upodobać ją wykonać. Taką mieszankę używamy do nacierania boczków w ilości około 25 g na kilogram mięsa, czas peklowania to 3-4 dni. Boczki dokładnie nacieramy odmierzoną ilością mieszanki i wkładamy do pojemnika ściśle dociskając. Dziennie należy boczki wymasować i wymieszać w pojemniku, wydzielającego się „soku” nie wylewamy, masujemy w nim boczki, soki boczek puścił po pierwszym dniu, po dwóch wciągnął z powrotem, pozostawiłem jeszcze na dzień trzeci, masując i obracając i ewentualnie dzień czwarty. Po tym czasie boczki opłukałem i rozwiesiłem w przewiewnym miejscu do wysuszenia. Wędziłem 5 godzin gorącym dymem 40-50st.C na końcowe 30 min zwiększyłem temperaturę, boczków nigdy nie parzę, zawsze podpiekam w wędzarni pod koniec wędzenia.

100_8346w

Zimą wiszą sobie w wędzarni i podbieram je w razie potrzeby!

100_8570w.JPG

2 Comments Add yours

  1. Wspaniały boczek. Kompozycja aromatów pod mój gust. Super. 🙂

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

