Kiełbasa chłopska

Z dobrego mięsa, szybka i prosta w wykonaniu udaje się za każdym razem!

Do jej wykonania potrzebować będziemy

  • 8 kg karkówki
  • 2 kg boczku
  • 170 g peklosoli (mieszam peklosól z solą 40/60)
  • 5 łyżeczek pieprzu czarnego
  • 2 łyżeczki cukru
  • 6 łyżek majeranku
  • 10-15 ząbków czosnku
  • 0,5 litra wody
  • jelita wieprzowe – kiełbaśnice

Karczek i boczek zmieliłem w maszynce na sitku o rozmiarze oczek 8 mm. Przygotowałem 0,5 litra przegotowanej, zimnej wody, do niej wsypałem przyprawy (sól, pieprz, majeranek, cukier i przeciśnięty przez praskę obrany czosnek), wszystko dokładnie mieszałem i wlałem do zmielonego mięsa. Mięso z przyprawami dokładnie mieszam, około 10 minut, zabezpieczam je folią spożywczą przed dostępem powietrza i wstawiam do lodówki na 12 godzin.

146w

Po tym czasie mięso ponownie, dokładnie mieszam do uzyskania kleistej masy i nabijam jelita (wcześniej moczone i przepłukiwane w ciepłej wodzie przez co najmniej pół godziny). Nabijam  kawałek jelita wiążę odcinam, parzę w temperaturze 75 st 20 minut i smakuję jeżeli słoność i ilość przypraw mi odpowiada nabijam resztę wsadu. Po nabiciu, dzielę na pęta i rozwieszam na kijach, kiełbasy osadzają się (wiszą na kijach) przez dwie godziny na świeżym powietrzu. Po tym czasie wędzę je przez 4 godziny w ciepłym dymie do uzyskania pożądanego koloru.

100_7499_cr

Uwędzone kiełbasy od razu parzę przez około 20 minut w wodzie o temperaturze około 75 st.C.

100_8595w

Przepis i ilości podane są dla 10 kg mięsa jednak można zrobić z dowolnej ilości mięsa dobierając proporcjonalnie ilość przypraw pamiętając jedynie by zachować proporcję 17 g peklosoli na 1 kg mięsa.

100_8408_cr

Przepis zaczerpnięty z strony http://wedlinydomowe.pl zmniejszyłem ilość soli w oryginalnym przepisie było 18 g / kilogram mięsa.

3 Comments Add yours

  1. Ania pisze:

    Pysznie wygląda 🙂 Domowa najlepsza 🙂

    Polubione przez 1 osoba

    1. dietykon pisze:

      Ta jest u mnie robiona co najmniej dwa razy w roku, Wielkanoc i Boże Narodzenie!

      Polubienie

  2. Adam pisze:

    Robią ją średnio raz na miesiąc od 2 lat. Najprostszy i najszybszy przepis a smak petarda ! Polecam

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

